مشخصات فردی و زندگینامه
نام:محمد علی
نام خانوادگی:شرعی
پست الکترونیک:myname@yahoo.com
تخصص ها:فقه و اصول ، تفسیر ، علوم قرآنی

زندگی نامه

 آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمد علی‌ شرعی‌ در اسفند ماه‌ 1314 خورشیدی‌ در داراب‌ فارس‌ دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. خانواده‌ ایشان‌ بخاطر تقوی‌ و عشق‌ و علاقه‌ به‌ اهل‌ بیت‌ (علیهم‌ السلام‌ ) از محبوبیت‌ خاصی‌ در میان‌ اهالی‌ داراب‌ برخوردار بود. پدرش‌ مرحوم‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ غلامحسین‌ شرعی‌ شیرازی‌ که‌ از علمای‌ بزرگ‌ و مبارز آن‌ نواحی‌ محسوب‌ می‌شد تحصیلات‌ خود را در نجف‌ ادامه‌ داده‌ بود و پس‌ از بازگشت‌ به‌ ایران‌ ابتدا در داراب‌ و بعد از چندی‌ در قم‌ ساکن‌ گردید. مرحوم‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ غلامحسین‌ در قم‌ نیز از اهتمام‌ به‌ تحصیل‌ باز نماند و از محضر اساتیدی‌ همچون‌ آیات‌ عظام‌ مرحوم‌ خوانساری‌، مرحوم‌ صدر و مرحوم‌ بروجردی‌ بهره‌ فراوان‌ برد و تا پایان‌ عمر به‌ تدریس‌ علوم‌ حوزوی‌ اشتغال‌ داشت‌. عشق‌ و علاقه‌ این‌ بزرگمرد به‌ اهل‌ البیت‌ (علیهم‌ السلام‌ ) بویژه‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسین‌ (ع‌) زبانزد خاص‌ و عام‌ بود و در مصائب‌ آن‌ حضرت‌ بسیار بی‌ تابی‌ می‌نمود بگونه‌ای‌ که‌ صفحات‌ جلد دهم‌ کتاب‌ بحارالانوار که‌ در باره‌ حضرت‌ اباعبدالله‌ الحسین‌ (ع‌) است‌ با قطرات‌ اشک‌ ایشان‌ درآمیخته‌ است‌. از وی‌ چند مرثیه‌ و منقبت‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ و عربی‌ بر جای‌ مانده‌ است‌. حضرت‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمدعلی‌ شرعی‌ در دامان‌ چنین‌ پدری‌ پرورش‌ یافت‌ و در نخستین‌ ماههای‌ زندگی‌ به‌ همراه‌ پدر در زمان‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ و همزمان‌ با فشار و اختناق‌ حکومت‌ رضاخان‌ از داراب‌ به‌ قم‌ آمدند. آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمدعلی‌ شرعی‌ در پنج‌ سالگی‌ شروع‌ به‌ آموختن‌ قرآن‌ نمود و پس‌ از آن‌ گلستان‌ سعدی‌ و بخشی‌ از کلیله‌ و دمنه‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ علی‌ انصاری‌ «دشتی‌» فرا گرفت‌ سپس‌ شرح‌ امثله‌ و صرف‌ میر را نزد مرحوم‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقا سید محمود یثربی‌ آموخت‌. با تشویق‌ و ترغیب‌ پدر دانشور خود تمام‌ نصاب‌ الصبیان‌ و تهذیب‌ المنطق‌ را حفظ‌ نمود و عموم‌ مطالب‌ صمدیه‌ و الفیه‌ را نیز به‌ خاطر سپرد سپس‌ سیوطی‌ را نزد حاج‌ شیخ‌ احمد زرندی‌ و حاج‌ شیخ‌ حسین‌ مؤمن‌ شیرازی‌ فرا گرفت‌ و بخشی‌ از مغنی‌ را نزد آقای‌ ربانی‌ خراسانی‌ که‌ از شاگردان‌ مبرز مرحوم‌ ادیب‌ نیشابوری‌ بود و معانی‌ و بیان‌ را از حاج‌ شیخ‌ رحمة‌الله‌ فشارکی‌ آموخت‌. علاقة‌ به‌ ادبیات‌ بویژه‌ درک‌ دقیق‌ و درست‌ از شعر و کاربرد آن‌ در نشر مفاهیم‌ مذهبی‌ و اخلاقی‌ موجب‌ گرایش‌ و بزرگداشت‌ وی‌ از هنر منظوم‌ متعهد گردید و در این‌ رویکرد که‌ تا هم‌ اکنون‌ باقی‌ است‌ باید تأثیر قریحة‌ ادبی‌ و علاقه‌ و توجه‌ پدر وی‌  مرحوم‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ غلامحسین‌ شرعی‌ را به‌ شعر و فنون‌ ادبی‌ موثر دانست‌ و لذا در تابستان‌ برخی‌ از سالها که‌ به‌ مشهد مقدس‌ می‌رفت‌ و از محضر علمی‌ و ادبی‌ زنده‌ یاد مرحوم‌ ادیب‌ نیشابوری‌ بهره‌ می‌برد. آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمدعلی‌ شرعی‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد آیة‌الله‌ ستوده‌ و آیة‌الله‌ شب‌ زنده‌دار و بخشی‌ از آن‌ را نزد پدر خود فرا گرفت‌ وی‌ چندی‌ نیز آداب‌ و فنون‌ مناظره‌ را به‌ شیوه‌ متکلمان‌ در معیت‌ آیة‌الله‌ طاهری‌ خرم‌ آبادی‌ و حجة‌الاسلام‌ شهید حق‌ دان‌ و حجة‌الاسلام‌ مرعشی‌ از محضر آیة‌الله‌ شب‌ زنده‌دار آموخت‌ و پس‌ از فراگیری‌ شرح‌ تجرید از آیة‌الله‌ شیخ‌ ابوالحسن‌ شیرازی‌، از درس‌ آیة‌الله‌ تقدیری‌ برای‌ آموختن‌ شرح‌ منظومه‌ استفاده‌ نمود. سپس‌ قسمتی‌ از رسائل‌ و مکاسب‌ را از محضر آیة‌الله‌ مشکینی‌ و بخشی‌ از کفایه‌ را نزد آیة‌الله‌ منتظری‌ و بیشتر آن‌ را از آیة‌الله‌ سلطانی‌ و آیة‌الله‌ حرم‌ پناهی‌ آموخت‌. با اتمام‌ این‌ دوره‌ در درس‌ خارج‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (قدس‌ سره‌) حضور یافت‌ و مسائل‌ مستحدثه‌ را از محضر ایشان‌ فرا گرفت‌ و همزمان‌ در درس‌ آیات‌ عظام‌ گلپایگانی‌ و شریعتمداری‌ و حاج‌ شیخ‌ کاظم‌ فاروبی‌ شرکت‌ می‌نمود. ایشان‌ در طی‌ سالهای‌ تحصیلی‌ خود با بسیاری‌ از شخصیتهای‌ علمی‌ و سیاسی‌ مراوده‌ و دوستی‌ داشتند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ حضرات‌ آیات‌ احمدی‌ میانجی‌، سیدمهدی‌ روحانی‌، راستی‌ کاشانی‌، مظاهری‌ اصفهانی‌، عندلیب‌ شیرازی‌، شیخ‌ حسین‌ امراللهی‌ و مرحوم‌ آیة‌الله‌ صدرالدین‌ حائری‌ شیرازی‌ و برادر ایشان‌ آیة‌الله‌ محی‌ الدین‌ و نیز آیة‌الله‌ مجدالدین‌ محلاتی‌ اشاره‌ کرد. دامنة‌ ارتباطات‌ مردمی‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ تا اقصی‌ نقاط‌ کشور گسترده‌ است‌. ایشان‌ با بسیاری‌ از تجار متدین‌، کارمندان‌ شریف‌ و جوانان‌ فعال‌ و حق‌ طلب‌ از هر قشر و طبقه‌ای‌ ارتباط‌ فکری‌ و عقیدتی‌ داشت‌ که‌ غالباً به‌ صمیمیت‌ وی‌ و ارادت‌ آنها منتهی‌ می‌گردید. در این‌ راه‌ و روش‌ به‌ عنوان‌ عالمی‌ روحانی‌ و مبارزی‌ پرتلاش‌ علیه‌ نظام‌ منحوس‌ پهلوی‌ با عده‌ کثیری‌ از علمای‌ بزرگ‌ شهرستانها ارتباط‌ و آشنایی‌ پیدا نمود همچنان‌ که‌ رشته‌ مودّت‌ میان‌ وی‌ و عموم‌ دوستان‌ پدرش‌ مرحوم‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ غلامحسین‌ شرعی‌ برقرار ماند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ دوستی‌ و مراودة‌ وی‌ با آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمدرضا کاظمی‌ در کرمانشاه‌ و آیة‌الله‌ سیداسماعیل‌ هاشمی‌ در اصفهان‌ اشاره‌ نمود. حضرت‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمدعلی‌ شرعی‌ از معدود دانشوران‌ حوزوی‌ است‌ که‌ عمر با برکت‌ وی‌ در نشر و گسترش‌ معارف‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌: و ارائه‌ خدمات‌ گوناگون‌ فرهنگی‌، علمی‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌ و تربیتی‌ سپری‌ شده‌ است‌ که‌ در این‌ قسمت‌ به‌ برخی‌ از تلاشهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ این‌ روحانی‌ خستگی‌ناپذیر اشاره‌ای‌ گذراخواهیم‌ داشت‌. وی‌ تدریس‌ علوم‌ حوزوی‌ را از اولین‌ سالهای‌ طلبگی‌ خود آغاز نمود و در این‌ راه‌ از تدریس‌ هیچ‌ درسی‌ استنکاف‌ نورزید. سیوطی‌، مغنی‌، حاشیه‌ ملاعبدالله‌، لمعه‌، معالم‌ الاصول‌ و اصول‌ مظفر و... را به‌ شیوة‌ علمای‌ سلف‌ صالح‌ تدریس‌ نمود و برای‌ تربیت‌ شاگردان‌ و طلبه‌های‌ فاضل‌، مبارز، با اخلاق‌ ازانجام‌ هیچ‌ تلاشی‌ رویگردان‌ نبود. وی‌ به‌ خوبی‌ می‌دانست‌ که‌ نیروی‌ انسانی‌ در هر جامعه‌ای‌ برترین‌ و مهمترین‌ سرمایة‌ ارتقا و اعتلای‌ آن‌ است‌ بنابراین‌ تمام‌ تلاش‌ خویش‌ را برای‌ فراهم‌ نمودن‌ شرایط‌ مساعد تربیت‌ بکار گرفت‌ و پس‌ از بازسازی‌ مدرسة‌ رضویه‌ با پیشنهاد شهید آیة‌الله‌ قدوسی‌ به‌ اداره‌ آن‌ همت‌ گماشت‌ تا گوشه‌ای‌ از نابسامانی‌های‌ آموزشی‌ و درسی‌ طلاب‌ را سامان‌ دهد. از جمله‌ فعالیتهای‌ ایشان‌ در مدرسه‌ رضویه‌ افزون‌ بر ارائه‌ یک‌ سیستم‌ منظم‌ آموزشی‌، برگزاری‌ سلسله‌ جلسات‌ علمی‌ و اعتقادی‌ بود. آیة‌الله‌ شرعی‌ پس‌ از آشنایی‌ با مرحوم‌ شهید مطهری‌ در زندان‌ ساواک‌ به‌ همراه‌ تنی‌ چند از فضلای‌ حوزه‌ توانست‌ مقدمات‌ حضور و تدریس‌ ایشان‌ را در قم‌ و در مدرسه‌ رضویه‌ فراهم‌ آورد. سلسله‌ دروس‌ اعتقادی‌ و فلسفی‌ شهید مطهری‌ دو روز در هفته‌ برگزار می‌گردید. این‌ درسها که‌ با استقبال‌ کم‌ نظیر طلاب‌ قم‌ مواجه‌ می‌شد پاورقی‌های‌ جلد چهارم‌ و پنجم‌ کتاب‌ «روش‌ رئالیسم‌» را تشکیل‌ می‌دهد. آیة‌الله‌ شرعی‌ با توجه‌ به‌ لزوم‌ ایجاد تشکیلات‌ منسجم‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ برای‌ ارتقای‌ وضعیت‌ علمی‌ و آموزشی‌ طلاب‌ و فراهم‌ نمودن‌ زمینه‌های‌ لازم‌ در مبارزه‌ با رژیم‌ طاغوت‌، مدیریت‌ مدرسه‌ رضویه‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و سالهای‌ متمادی‌ در آنجا به‌ کار و تلاش‌ پرداخت‌. در آن‌ ایام‌ جریانهای‌ انحرافی‌ وابسته‌ به‌ سیاستهای‌ فرهنگی‌ غرب‌ و وهابیت‌ قصد داشت‌ با نفوذ به‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ اذهان‌ طلاب‌ جوان‌ را منحرف‌ سازد تا بتواند از آنها در مقاصد گوناگون‌ استفاده‌ نماید.
این‌ جریانها توسط‌ برخی‌ روحانی‌ نمایان‌ در مدرسه‌ رضویه‌ رخنه‌ کرده‌ بود. آیة‌الله‌ شرعی‌ با هوشیاری‌ و اشراف‌ کامل‌، به‌ مبارزه‌ غیر علنی‌ با آنها پرداخت‌ و با بر پایی‌ جلسات‌ مناظره‌ از فضلایی‌ همچون‌ آیة‌الله‌ مصباح‌ یزدی‌ و حجج‌ اسلام‌ حاج‌ شیخ‌ محمدرضا آشتیانی‌ و حاج‌ شیخ‌ جعفر امامی‌ استفاده‌ نمود تا شبهات‌ ایجاد شده‌ را پاسخ‌ گویند. این‌ جلسات‌ به‌ قدری‌ مفید و جذاب‌ بود که‌ تحسین‌ بسیاری‌ از اساتید حوزه‌ را برانگیخت‌. آیة‌الله‌ شرعی‌ پس‌ از رفع‌ شبهات‌ از اذهان‌ طلاب‌ جوان‌ به‌ طرد و تصفیه‌ عناصر التقاطی‌ همت‌ گماشت‌ و مدرسه‌ رضویه‌ را از این‌ بلیّه‌ رهایی‌ بخشید. در بررسی‌ خدمات‌ گوناگون‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ باید مجموعة‌ آنها را در دو دورة‌ قبل‌ و بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ مورد توجه‌ قرار داد. اعتقاد راسخ‌ وی‌ به‌ حقانیت‌ مکتب‌ اهل‌ البیت‌ (علیهم‌ السلام‌ ) و پیروزی‌ حق‌ بر باطل‌ در فرجام‌ امور، رویکردی‌ آینده‌ شناسانه‌ را به‌ وی‌ ارزانی‌ داشته‌ که‌ براساس‌ آن‌ به‌ بسیج‌ تمامی‌ نیروها و امکانات‌ جامعه‌ برای‌ اعتلای‌ کلمة‌ حق‌ و امحاء باطل‌ کوشیده‌ است‌ و در راه‌ تحقق‌ آرمانهای‌ الهی‌ و حفظ‌ و گسترش‌ ارزشهای‌ دینی‌ به‌ انجام‌ هر گونه‌ خدمت‌ و قبول‌ هر رنج‌ و مصیبتی‌ دل‌ می‌سپارد.
زندانی‌ شدن‌ در زندانهای‌ ساواک‌، تلاش‌ در هماهنگ‌ سازی‌ نیروهای‌ طرفدار حق‌، ایجاد امکانات‌ رفاهی‌ و آموزشی‌ برای‌ آحاد مردم‌، تشویق‌ و ترغیب‌ قشرهای‌ گوناگون‌ به‌ دفاع‌ از اسلام‌ و انقلاب‌ اسلامی‌، شهادت‌ فرزندش‌ حجة‌الاسلام‌ شهید محمدتقی‌ شرعی‌ در جبهه‌های‌ جنگ‌ تحمیلی‌ و... مجموعه‌ای‌ از عملکردهای‌ باورمند وی‌ را نشان‌ می‌دهد. بارزترین‌ ویژگی‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ را باید در امیدواری‌ و امیدبخشی‌ نسبت‌ به‌ تحقق‌ وعده‌های‌ الهی‌ دانست‌ و ظلم‌ ستیزی‌ وی‌ را نیز همدوش‌ آن‌ دید. آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمد علی‌ شرعی‌ را می‌توان‌ یکی‌ از چهره‌های‌ سیاسی‌ و فرهنگی‌ معاصر دانست‌. جمع‌آوری‌ مجموعه‌ای‌ از خاطرات‌ این‌ دانشی‌ مردنستوه‌ می‌تواند بسیاری‌ از زوایای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ دیروز و امروز ایران‌ اسلامی‌ را آشکار سازد. مبارزه‌ مداوم‌ وی‌ بر علیه‌ نظام‌ طاغوت‌ موجب‌ شد تا در عاشورای‌ سال‌ 1342 که‌ برای‌ تبلیغ‌ به‌ مشهد اردهال‌ رفته‌ بود توسط‌ ژاندارمری‌ دستگیر و برای‌ بازجویی‌ به‌ نراق‌ منتقل‌ گردد.
پس‌ از چندی‌ وی‌ را در ساواک‌ قم‌ مورد بازجویی‌ قرار دادند. سپس‌ به‌ پادگان‌ عشرت‌آباد فرستادند و چندی‌ او را در زندان‌ انفرادی‌ نگه‌ داشتند. پس‌ از انتقال‌ به‌ بند عمومی‌ زندان‌ از محضر عالمان‌ مبارزی‌ چون‌ آیة‌الله‌ بهاءالدین‌ محلاتی‌، آیة‌الله‌ خادمی‌ اصفهانی‌، آیة‌الله‌ قاضی‌ تبریزی‌ و... استفاده‌های‌ فکری‌ و معنوی‌ نمود. آیة‌الله‌ شرعی‌ از زندان‌ پادگان‌ عشرت‌ آباد به‌ زندان‌ شهربانی‌ تهران‌ منتقل‌ گردید. در ایام‌ پانزدهم‌ خرداد این‌ زندان‌ محل‌ بازداشت‌ اهل‌ منبر و وعاظ‌ معروفی‌ همچون‌ حضرات‌ آیات‌ شهید مطهری‌، شهید هاشمی‌ نژاد، مرحوم‌ فلسفی‌ وآیة‌الله‌ مکارم‌ شیرازی‌ و... بود.
آشنایی‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ در این‌ زندان‌ با شهید مطهری‌ ثمرات‌ بسیاری‌ برای‌ نهضت‌ و مردم‌ را در پی‌ داشت‌. وی‌ در این‌ ایام‌ با برخی‌ از دوستان‌ خود روزنامة‌ «انتقام‌» و «بعثت‌» را چاپ‌ و منتشر می‌نمود که‌ ماهیتی‌ سیاسی‌ داشت‌ و مسائل‌ مهم‌ آن‌ روزها را تحلیل‌ می‌کرد تا حوزه‌ و روحانیت‌ را از آنچه‌ در اطرافشان‌ رخ‌ می‌داد آگاه‌ نماید. در ادامه‌ اینگونه‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ بود که‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ توانست‌ با تهیه‌ یک‌ دستگاه‌ چاپ‌ و تکثیر، سخنرانیهای‌ مرحوم‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) را در میان‌ افراد انقلابی‌ منتشر سازد که‌ یکی‌ از شاخص‌ترین‌ این‌ موارد چاپ‌ و نشر سخنرانی‌ مشهور حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) در پانزدهم‌ خرداد سال‌ 42 می‌باشد. پس‌ از موضع‌گیری‌ صریح‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) در برابر کاپیتولاسیون‌، آیة‌الله‌ شرعی‌ با همکاری‌ حجة‌الاسلام‌ سیدمحمود دعایی‌ اعلامیه‌ آن‌ مرجع‌ نستوه‌ را در اندک‌ زمانی‌ چاپ‌ کرد و در کمترین‌ زمان‌ ممکن‌ به‌ صورت‌ هماهنگ‌ در سراسر کشور توزیع‌ نمود. پی‌گیری‌ ساواک‌ برای‌ جستن‌ عاملان‌ این‌ حرکت‌ انقلابی‌ منجر به‌ بازداشت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ و جمعی‌ از فضلا گردید.
وی‌ را ابتدا به‌ زندان‌ قزل‌ قلعه‌ و سپس‌ به‌ زندان‌ قصر منتقل‌ نمودند. در گیرودار همین‌ دستگیری‌ بود که‌ مأموران‌ ساواک‌ به‌ سرکردگی‌ جلاد معروف‌ آن‌ یعنی‌ سرهنگ‌ ازغندی‌ به‌ خانة‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ یورش‌ بردند. جلاد ساواک‌ قصد ورود به‌ اطاقی‌ را داشت‌ که‌ زنان‌ خانواده‌ در آن‌ حضور داشتند و می‌کوشیدند تا اسناد مربوط‌ به‌ روحانیون‌ مبارز را برای‌ مصون‌ ماندن‌ از این‌ هجوم‌ ناگهانی‌ به‌ منزل‌ همسایگان‌ منتقل‌ نمایند. سرهنگ‌ ازغندی‌ که‌ قصد داشت‌ با ایجاد ارعاب‌ وارد اطاق‌ شود با فریاد و سیلی‌ خشم‌ آهنگ‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ روبرو شد. همین‌ ابراز شجاعت‌ موجب‌ شد تا فرصت‌ کافی‌ برای‌ پنهان‌ سازی‌ اسناد انقلابی‌ فراهم‌ آید. شهید حجة‌الاسلام‌ محمدتقی‌ شرعی‌ در سالها بعد می‌گفت‌: من‌ شجاعت‌ و شهامت‌ را از آن‌ سیلی‌ که‌ پدرم‌ در حال‌ اسارت‌ به‌ جلاد ساواک‌ نواخت‌، آموختم‌. آیة‌الله‌ شرعی‌ در ایام‌ هجرت‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) به‌ نجف‌ اشرف‌ به‌ سوریه‌ رفت‌ تا از آنجا به‌ عراق‌ برود و به‌ دیدار امام‌ (قدس‌ سره‌) نائل‌ شود.
هدف‌ وی‌ از این‌ سفر پرسش‌ از امام‌ (قدس‌ سره‌) در باره‌ شرکت‌ در انتخابات‌ و چگونگی‌ برخورد با این‌ موضوع‌ در ایران‌ بود. وی‌ که‌ نتوانسته‌ بود ویزای‌ عراق‌ را تحصیل‌ نماید پرسش‌های‌ خود را در سوریه‌ در یک‌ نوار ضبط‌ نموده‌ و آن‌ را به‌ همراه‌ نامه‌ای‌ که‌ با همفکری‌ آیة‌الله‌ سیدمنیرالدین‌ حسینی‌ در قم‌ تهیه‌ و برای‌ انتقال‌ به‌ سوریه‌ در یک‌ دستگاه‌ رادیو جاسازی‌ شده‌ بود توسط‌ آقای‌ علی‌ جنتی‌ فرزند آیة‌الله‌ جنتی‌ به‌ دست‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) در عراق‌ رسانید و پس‌ از مدتی‌ کوتاه‌ پاسخ‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) را مبنی‌ بر تحریم‌ انتخابات‌ دریافت‌ نمود. آیة‌الله‌ شرعی‌ با شروع‌ سلسله‌ دروس‌ ولایت‌ فقیه‌ توسط‌ مرحوم‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) در نجف‌، مجموعة‌ نوارهای‌ این‌ دروس‌ را پس‌ از انتقال‌ به‌ قم‌ با جمعی‌ از دوستان‌ مورد مطالعه‌ و مباحثه‌ قرار داده‌ آن‌ را منتشر ساختند. با شروع‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ و هجرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) از نجف‌ به‌ پاریس‌ ارتباط‌ تلفنی‌ وی‌ با امام‌ (قدس‌ سره‌) برقرار گردید و ایشان‌ مطالب‌ و نقطه‌ نظرات‌ بنیانگذار جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ را به‌ وسیله‌ یک‌ شبکه‌ گسترده‌ و سرّی‌ به‌ کلیه‌ علما و فضلای‌ مبارز در سراسر کشور منتقل‌ می‌نمودند.
وی‌ در هماهنگ‌ سازی‌ علمای‌ بزرگ‌ شهرستانها با نهضت‌ اسلامی‌ تلاش‌ مضاعفی‌ را بکار بردند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ ملاقاتهای‌ ایشان‌ با آیة‌الله‌ ارباب‌ در اصفهان‌ اشاره‌ نمود. با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ تمام‌ تلاش‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ این‌ مبارز خستگی‌ناپذیر به‌ حفظ‌ و گسترش‌ دستاوردهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ معطوف‌ گردید و در مسؤولیت‌های‌ گوناگون‌ تصویر روشنی‌ از فراست‌ و شهامت‌ و تلاش‌ خداجویانه‌ روحانیت‌ حق‌ طلب‌ شیعی‌ را به‌ منصه‌ ظهور رساند که‌ در پی‌ به‌ برخی‌ از آن‌ خدمات‌ اشاره‌ می‌شود: الف‌: با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌، ستاد انقلاب‌ اسلامی‌ در قم‌ ایجاد گردید که‌ فرامین‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) را در رفع‌ معضلات‌ و مشکلات‌ کشورابلاغ‌ و پیگیری‌ می‌نمود.
آیة‌الله‌ شرعی‌ با قبول‌ ریاست‌ این‌ ستاد در روزهای‌ بحرانی‌ آغاز پیروزی‌، با همکاری‌ آیة‌الله‌ شیخ‌ محمد یزدی‌ به‌ رفع‌ مشکلات‌ مردم‌ در اقصی‌ نقاط‌ کشور و دفع‌ غائله‌های‌ سیاسی‌ از جمله‌ در گنبد و کردستان‌ همت‌ گماشت‌. زنده‌ یاد شهید چمران‌ با حمایت‌ همین‌ ستاد مردمی‌ و انقلابی‌ آشوب‌ کردستان‌ را سامان‌ بخشید و نیروهای‌ اعزامی‌ از جوانان‌ غیور قم‌ نیز غائله‌ گنبد را پایان‌ دادند آیة‌الله‌ شرعی‌ در این‌ ستاد نمایندگانی‌ را برای‌ نظارت‌ و تقویت‌ عملکرد قوه‌ قضائیه‌ گسیل‌ داشت‌ و با صدور بیش‌ از 13 هزار حکم‌ به‌ عنوان‌ بازوی‌ اجرائی‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) در سراسر کشور عمل‌ نمود. ب‌: عده‌ای‌ از مدرسین‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در دوران‌ استیلای‌ رژیم‌ طاغوت‌ با هدف‌ حمایت‌ از مواضع‌ سیاسی‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (قدس‌ سره‌) و نشر افکار و آثار آن‌ قائد بزرگ‌ به‌ تأسیس‌ جامعه‌ مدرسین‌ همت‌ گماشتند. آیة‌الله‌ شرعی‌ در اولین‌ سالهای‌ تأسیس‌ جامعه‌ مدرسین‌ به‌ پیشنهاد و درخواست‌ آیة‌الله‌ ربانی‌ شیرازی‌ به‌ عضویت‌ آن‌ درآمدند و در تمام‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ آن‌ فعالانه‌ شرکت‌ داشتند. آیة‌الله‌ شرعی‌ تا هم‌ اکنون‌ از اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ می‌باشند. ج‌: با شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌ ایشان‌ تمام‌ توان‌ و تلاش‌ خویش‌ را به‌ تقویت‌ جبهه‌های‌ نبرد معطوف‌ نمود و در تهیه‌ تجهیزات‌ انفرادی‌ و جمعی‌ برای‌ رزمندگان‌ و ارسال‌ آنها به‌ خطوط‌ مقدم‌ صمیمانه‌ کوشید. فرزند ارشد وی‌ حجة‌الاسلام‌ محمدتقی‌ شرعی‌ که‌ از چهره‌های‌ بسیار با استعداد و موفق‌ حوزوی‌ محسوب‌ می‌شدند و از اوان‌ نوجوانی‌ در فعالیت‌های‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و فرهنگی‌ پدر خویش‌ شرکت‌ مؤثر داشتند در روز میلاد حضرت‌ امام‌ محمدتقی‌ (ع‌) به‌ فیض‌ شهادت‌ نائل‌ آمدند.
حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ این‌ داغ‌ جانگداز را تحت‌الشعاع‌ جشن‌ شادی‌ میلاد با سعادت‌ حضرت‌ جوادالائمه‌ (ع‌) قرار دادند و در آن‌ سال‌ و هر سال‌ جشن‌ میلاد نهمین‌ پیشوای‌ معصوم‌ (ع‌) را با شکوه‌ خاصی‌ برگزار نمودند بی‌ گمان‌ یکی‌ از برازنده‌ترین‌ القاب‌ برای‌ این‌ عالم‌ مجاهد عنوان‌ «ابوالشهید» است‌ و از همین‌ حرکت‌ عاشقانه‌ و عالمانه‌ میزان‌ ارادت‌ و اخلاص‌ وی‌ را به‌ ساحت‌ مقدس‌ ائمه‌ هدی‌ (علیهم‌ السلام‌ ) به‌ خوبی‌ می‌تواند دریافت‌. د: حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ برای‌ دو دوره‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ مردم‌ قم‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یافتند. در دوره‌ اول‌ از اعضای‌ کمیسیون‌ دفاع‌ مجلس‌ بودند و در طی‌ آن‌ دوره‌ با همکاری‌ دیگر اعضای‌ کمیسیون‌، اساسنامة‌ ارتش‌ و سپاه‌ را تدارک‌ دیدند. در این‌ دوره‌ است‌ که‌ ایشان‌ سعی‌ بلیغی‌ را برای‌ حفظ‌ و ارتقای‌ جایگاه‌ ولایت‌ فقیه‌ در اساسنامه‌های‌ نیروهای‌ مسلح‌ بکار بردند و به‌ این‌ مهم‌ توفیق‌ یافتند. در دورة‌ دوم‌ نمایندگی‌، وی‌ به‌ عضویت‌ در کمیسیون‌ اصل‌ 90 پیوست‌ و 23 هزار پروندة‌ راکد و جاری‌ را در طی‌ این‌ دوره‌ به‌ فرجام‌ رساند.
تغییر اساسنامة‌ کمیسیون‌ اصل‌ 90 و اقتدار بخشیدن‌ به‌ این‌ کمیسیون‌ همراه‌ با ساماندهی‌ سیستم‌ بایگانی‌ و اداری‌ آن‌ از دیگر خدمات‌ ماندگار ایشان‌ محسوب‌ می‌شود. حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ با توجه‌ به‌ توانایی‌ و استعداد زنان‌ در کسب‌ علوم‌ حوزوی‌ و لزوم‌ آموزش‌ علمی‌ و دینی‌ برای‌ آنان‌ و نیز ارائه‌ الگوی‌ عینی‌ در این‌ امر، در قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ تأسیس‌ مدرسه‌ای‌ جهت‌ آموزش‌ حوزوی‌ دختران‌ دست‌ یازیدند که‌ این‌ تلاش‌ به‌ رغم‌ کارشکنی‌های‌ رژیم‌ طاغوت‌ و بی‌ اعتنایی‌ برخی‌ از علمای‌ آن‌ عصر با مساعدت‌ و همکاری‌ شهید آیة‌الله‌ قدوسی‌ به‌ نتایج‌ موفقیت‌آمیز رسید. با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) هیأت‌ موسسی‌ را برای‌ تشکیل‌ حوزة‌ علمیه‌ خواهران‌ تعیین‌ فرمودند که‌ حضرات‌ آیات‌ و حجج‌ اسلام‌ مشکینی‌ ، فاضل‌، موسوی‌ اردبیلی‌، جنتی‌، شرعی‌ ، توسلی‌ و شیخ‌ حسن‌ صانعی‌ از زمرة‌ اعضای‌ آن‌ هیأت‌ بودند. در این‌ دوره‌ تلاش‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ با پشتوانة‌ تجارب‌ قبل‌ از پیروی‌ انقلاب‌ و همفکری‌ دیگر اعضای‌ هیأت‌ موسس‌ به‌ ایجاد جامعة‌الزهرا(س‌) انجامید.
همچنانکه‌ کوشش‌ پیگیر وی‌ موجب‌ ایجاد وحدت‌ رویه‌ و نظارت‌ کامل‌ شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ بر حوزه‌های‌ علمیه‌ خواهران‌ شد. و: حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ برای‌ بی‌ نیاز کردن‌ جامعه‌ زنان‌ در مراجعه‌ به‌ پزشکان‌ مرد و نیز ایجاد الگوی‌ عینی‌ در آموزش‌ علوم‌ پزشکی‌ برای‌ بانوان‌ به‌ تأسیس‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ فاطمیه‌ قم‌ مبادرت‌ نمودند. ایجاد این‌ دانشگاه‌ نتایج‌ گوناگونی‌ را در پی‌ داشت‌ که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ با جذب‌ تخصص‌های‌ پزشکی‌ در قم‌، فارغ‌ التحصیل‌ شدن‌ بیش‌ از پانصد پزشک‌ زن‌ در تخصصهای‌ گوناگون‌، ایجاد دانشگاهی‌ تخصصی‌ ویژة‌ بانوان‌ به‌ عنوان‌ ایجاد نمونه‌ عینی‌ و تحقق‌ امکان‌ پذیری‌ نظام‌ آموزشی‌ همگن‌ اشاره‌ نمود. ز: با مراجعت‌ حضرت‌ امام‌ (قدس‌ سره‌) به‌ قم‌ و ازدهام‌ هر روزة‌ هزاران‌ نفر از اقصی‌ نقاط‌ کشور، برای‌ زیارت‌ آن‌ رهبر بزرگ‌ در اطراف‌ منزل‌ ایشان‌، لزوم‌ ایجاد مرکز و مکانی‌ جهت‌ پذیرایی‌ و رفاه‌ این‌ زائرین‌، حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ را بر آن‌ داشت‌ تا به‌ ایجاد فضایی‌ مناسب‌ برای‌ اسکان‌ و پذیرایی‌ مردم‌ اقدام‌ نماید. به‌ همین‌ منظور با همکاری‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ حاج‌ سیدرضا برقعی‌ «از مؤلفان‌ کتب‌ درسی‌ آموزش‌ و پرورش‌» به‌ خریدن‌ و مهیا نمودن‌ زمین‌ وسیعی‌ با تأسیس‌ امکانات‌ رفاهی‌ مبادرت‌ ورزید. امکانات‌ و اماکن‌ فراهم‌ آمده‌ را که‌ با گذشت‌ زمان‌ وسعت‌ می‌یافت‌ بنیاد ارشاد و رفاه‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) نامید و به‌ تهیه‌ اساسنامه‌ و تعیین‌ هیأت‌ امناء برای‌ آن‌ اقدام‌ نمود.
این‌ مؤسسه‌ آموزشی‌ و رفاهی‌ تا هم‌ اکنون‌ در تهران‌، قم‌، مشهد و تنکابن‌ منشأ خدمات‌ فراوانی‌ شده‌ است‌. ح‌: مدرسه‌ عالی‌ قضایی‌ قم‌ که‌ پس‌ از چند سال‌ به‌ دانشگاه‌ قم‌ تبدیل‌ گردید و با همت‌ و پایمردی‌ رجل‌ علمی‌ و دینی‌ ایجاد شده‌ بود با توجه‌ به‌ سوابق‌ خدمات‌ فرهنگی‌ و تأثیرگذاری‌ حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ درگسترش‌ مراکز علمی‌ و دینی‌، ایشان‌ از سوی‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ را از اعضای‌ هیأت‌ امنای‌ این‌ دانشگاه‌ انتخاب‌ شده‌ و در طی‌ 4 سال‌ از راهبردها و تجربه‌ها و تلاشهای‌ مؤثر وی‌ بهره‌مند گردیدند. ط‌: اوایل‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برخی‌ از خیرین‌ با مساعدت‌ و همکاری‌ آیة‌الله‌ سیدعلی‌ محقق‌ برای‌ تهیه‌ مسکن‌ جهت‌ طلاب‌ علوم‌ دینی‌ به‌ تأسیس‌ شهرک‌ مهدیه‌ اقدام‌ نمودند. شورایعالی‌ مدیریت‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ هیأت‌ امنایی‌ را از بازاریان‌ متدین‌ و روحانیون‌ دلسوخته‌ برای‌ ایجاد این‌ شهرک‌ تعیین‌ نمود که‌ حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ از آن‌ جمله‌ می‌باشد این‌ شهرک‌ هم‌ اکنون‌ با بیش‌ از هزار واحد مسکونی‌ پذیرای‌ طلاب‌ ایرانی‌ و خارجی‌ است‌ تا در دوران‌ تحصیل‌ با آرامش‌ خاطر به‌ کسب‌ علوم‌ دینی‌ بپردازند. شهرک‌ مهدیه‌ با همت‌ و تلاش‌ هیأت‌ امناء و پیگیری‌ مداوم‌ حجة‌الاسلام‌ والمسلمین‌ شیخ‌ مهدی‌ صباحی‌ گسترش‌ روز افزون‌ داشته‌ هم‌ اینک‌ دو هزار و هفتصد واحد مسکونی‌ دیگر به‌ همراه‌ مراکز فرهنگی‌، آموزشی‌، رفاهی‌ و بهداشتی‌ در حال‌ ساخت‌ است‌. ی‌: قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نماز جمعة‌ قم‌ در مسجد امام‌ اقامه‌ می‌گردید و پس‌ از پیروزی‌ و توجه‌ روز افزون‌ آحاد مردم‌ به‌ شرکت‌ در این‌ عبادت‌ سیاسی‌، اقامة‌ نماز جمعه‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌ (س‌) و سپس‌ در دبیرستان‌ امام‌ صادق‌(ع‌) انجام‌ می‌پذیرفت‌.
لزوم‌ ایجاد مصلای‌ وسیعی‌ برای‌ اقامه‌ این‌ نماز عبادی‌ و سیاسی‌ حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ را بر آن‌ داشت‌ تا با همکاری‌ و تلاش‌ آقایان‌ حاج‌ حسن‌ صبوری‌ و حاج‌ ابوالفضل‌ عباسی‌ به‌ ایجاد مصلای‌ بزرگ‌ قم‌ اقدام‌ نماید. ایشان‌ هم‌ اکنون‌ از اعضای‌ هیأت‌ امنای‌ ستاد اقامه‌ نماز جمعه‌ قم‌ می‌باشند. ک‌: جمعیت‌ مبارزه‌ با فقر که‌ با نظارت‌ آیة‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ در قم‌ تأسیس‌ گردیده‌ بود و آیت‌ الله‌ موسوی‌ همدانی‌ و آقای‌ سید محمود طباطبایی‌ از اعضای‌ بسیار فعال‌ آن‌ بودند قبل‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نیز به‌ وضع‌ معیشتی‌ فقرا و ایتام‌ کمکهای‌ شایانی‌ می‌نمود. حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ که‌ از اوایل‌ تأسیس‌ این‌ جمعیت‌ به‌ همکاری‌ با آن‌ پرداخته‌ بود و با سخنرانی‌های‌ پرشور خویش‌ آحاد مردم‌ و خیرین‌ را به‌ یاری‌ رساندن‌ این‌ جمعیت‌ تشویق‌ و ترغیب‌ می‌کردند از آیت‌ الله‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ و سید محمود طباطبائی‌ خواستند تا برای‌ ایتام‌ ویژگی‌ خاصی‌ را قائل‌ شوند.
این‌ پیشنهاد مورد قبول‌ مؤسسین‌ واقع‌ گردید و در اولین‌ قدم‌ زیر نظر مرحوم‌ آیة‌الله‌ حائری‌ به‌ انتشار قبض‌هایی‌ مبادرت‌ نمودند که‌ به‌ جلب‌ حمایت‌های‌ مردمی‌ برای‌ ایتام‌ اختصاص‌ داشت‌. پس‌ از آن‌، جمعیت‌ سرپرستی‌ ایتام‌ قم‌ توسط‌ آقای‌ زاهدی‌ به‌ تأسیس‌ مدرسه‌ای‌ برای‌ ایتام‌ اقدام‌ نمود حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ که‌ از اعضای‌ هیأت‌ امنای‌ این‌ جمعیت‌ می‌باشند در جلب‌ نظر شخصیت‌های‌ علمی‌ و دینی‌ و مشارکت‌ خیرین‌ برای‌ ساماندهی‌ اوضاع‌ معیشتی‌ و تربیتی‌ ایتام‌ تلاش‌ وافری‌ را به‌ منصه‌ ظهور رسانده‌اند. ل‌: در اوایل‌ جنگ‌ جمعی‌ از جوانان‌ پرشور قم‌ به‌ تأسیس‌ هیأتی‌ برای‌ عزاداری‌ سالار شهیدان‌ با عنوان‌ حسینیه‌ شهدا اقدام‌ نمودند. این‌ گروه‌ با برپایی‌ چادری‌ در فضایی‌ باز به‌ انجام‌ مراسم‌ عاشورا مبادرت‌ کردند. این‌ حسینیه‌ با حضور و مشارکت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ و جمعی‌ از جوانان‌ پرشور و انقلابی‌ و همکاری‌ مداح‌ اهل‌ بیت‌ (ع‌) سید احمد شمس‌ از رونق‌ خاصی‌ برخوردار شد و هر ساله‌ بر امکانات‌ آن‌ افزوده‌ گشت‌. شهید حجة‌الاسلام‌ محمدتقی‌ شرعی‌ در زمرة‌ جوانانی‌ بود که‌ در این‌ حسینیه‌ عاشقانه‌ خدمت‌ می‌نمود. در طی‌ سالهای‌ گذشته‌ حسینیه‌ شهدای‌ قم‌ موفق‌ به‌ ساختن‌ بنایی‌ مناسب‌ در فضایی‌ بسیار وسیع‌ گردید و حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ با تعیین‌ هیأت‌ امنایی‌ برای‌ آن‌ کوشیده‌اند تا این‌ حسینیه‌ نیز مرکزی‌ برای‌ تربیت‌ جوانان‌ در راه‌ تعمیق‌ و گسترش‌ ارزشهای‌ والای‌ شیعی‌ گردد.  در سال‌ 1370 حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ مؤسسه‌ پژوهش‌ و مطالعات‌ عاشورا را در مشهد مقدس‌ تأسیس‌ نمودند.
این‌ مؤسسه‌ که‌ با انجام‌ بیش‌ از هشتاد پروژة‌ تحقیقاتی‌ خرد و کلان‌ یکی‌ از فعال‌ترین‌ دفاتر پژوهشی‌ کشور در حوزة‌ علوم‌ انسانی‌ است‌ در کارنامة‌ خود کارکرد بیش‌ از یکصد و هفتاد نفر از اساتید حوزه‌ و دانشگاه‌ را در طی‌ یک‌ دهه‌ نشان‌ می‌دهد. پژوهشکده‌های‌ معارف‌، جغرافیا، آینده‌شناسی‌، ادبیات‌ و هنر از دفاتر اقماری‌ این‌ مؤسسه‌ بودند که‌ با تلاش‌ پژوهشگران‌ خویش‌ به‌ احیاء تراث‌ ادبی‌ و دینی‌ و نقد و نظر در حوزة‌ جغرافیای‌ انسانی‌ و آینده‌شناسی‌ ایران‌ و جهان‌ مبادرت‌ می‌ورزید. هزاران‌ برگه‌ تحقیقاتی‌ به‌ همراه‌ دهها مقاله‌ و کتاب‌ از خروجی‌های‌ علمی‌ این‌ مؤسسه‌ محسوب‌ می‌شود. اهتمام‌ حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ به‌ ایجاد زیرساخت‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و تهیه‌ راهبردهای‌ اجرایی‌ در حفظ‌ و نشر معارف‌ علوم‌ موجب‌ پدید آمدن‌ «کانون‌ تفکر» در مؤسسه‌ پژوهش‌ و مطالعات‌ عاشورا گردید. اعضای‌ این‌ کانون‌ که‌ بطور موازی‌ با شورای‌ عالی‌ پژوهش‌ به‌ تشکیل‌ جلسه‌ می‌پردازند از مبرزترین‌ اساتید حوزه‌ و دانشگاه‌ می‌باشند پایگاه‌ اینترنتی‌ این‌ مؤسسه‌ برای‌ پاسخگویی‌ مستدل‌ به‌ شبهات‌ معاندین‌ مکتب‌ علوی‌ در شرف‌ ایجاد است‌. حضرت‌ آیة‌الله‌ شرعی‌ با تأسیس‌ انتشارات‌ تاسوعا زمینة‌ پشتیبانی‌ چاپ‌ و نشر آثار تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ مؤسسه‌ پژوهش‌ و مطالعات‌ عاشورا را فراهم‌ نمودند. این‌ انتشارات‌ تاکنون‌ آثاری‌ از تراث‌ ادبی‌ و دینی‌ را به‌ جامعه‌ علمی‌ ارائه‌ نموده‌ است